AR | EN

02171178

مقالات / شناسه خبر: 80877
|

بررسی دیوار چینی با بلوک سیمانی سبک

بررسی دیوار چینی با بلوک سیمانی سبک

برای دیوارچینی با بلوک سیمانی باید حتما پی، تراز باشد حال جایگذاری بلوک سیمانی سبک و نکات ریزی که سبب استقامت دیوار بلوکی می شود را در این مقاله بخوانید.

 

بررسی مراحل مختلف دیوار چینی با بلوک سیمانی سبک:

 

یکی از مهم‌ترین فرآیندهای ساخت و ساز، مرحله دیوار چینی است. قطعا از آن جایی که میزان مقاومت ساختمان و سازه‌های مختلف، با مقاومت دیوارها ارتباط مستقیم دارد، این عملیات باید به بهترین شکل ممکن انجام شود. دیوار چینی با بلوک سبک، در صورتی که با رعایت همه ضوابط و مقررات، ساخت و ساز انجام شود، در هزینه‌ها و سرعت ساخت و ساز تاثیر چشمگیری خواهد داشت. دیوار چینی با بلوک سبک قوانین و ضوابط خود را دارد، برای بهره‌مندی از مزیت‌های بلوک سیمانی سبک، این استاندارد‌ها باید رعایت شوند. برای ساخت ساختمان‌های مختلف، تجاری، اداری و مسکونی استفاده از بلوک سبک و سیمانی مزیت‌های زیادی خواهد داشت.

دیوار چینی با بلوک سبک و سیمانی دارای مراحل مختلف است، در ادامه مطلب به بررسی این مراحل می‌پردازیم.

بتن ریزی و دیوار چینی با بلوک سیمانی سبک لیپر

 

دیوار چینی با بلوک سبک چند مرحله دارد؟

 

اولین نکته برای شروع دیوار چینی اطمینان از ایمنی مکان مورد نظر است. قبل از شروع  کار با مواد سیمانی، باید از دستکش ضد آب و محافظ چشم استفاده کنیم. در عین کار با موادی که پایه سیمانی دارند، اگر مشکلی برای پوست و یا چشم شما پیش بیاید، اثرات آن از جمله حساسیت‌ها و خراش‌ها، ممکن است ادامه دار باشند. به این دلیل حتما از عینک محافظ چشم و دستکش استفاده کنید. دستکش ضد آب باعث می‌شود که از برخورد مواد سیمانی با پوست جلوگیری شود. هنگام استفاده از بلوک سبک برای دیوار چینی در زیر زمین، قبل از شروع دیوار چینی، اطمینان حاصل کنید که سطوح مورد نظر برای دیوار چینی با بلوک، به طور کامل از محلول ضد آب پوشیده باشد.

برای شروع کار باید یک سری مصالح آماده کنید که شامل موارد زیر هستند: ملات سیمانی، مخلوط بتنی، ابزارآلات اتصال، ماله، میکسر و یا چرخ دستی، اره لازم برای سنگ تراشی، چکش سنگ تراشی، میلگرد، عینک ایمنی، نوار لازم برای اندازه گیری، گچ و مهم ترین مصالح که بلوک سبک است. همه این مصالح برای شروع کار دیوار چینی با بلوک سیمانی سبک لازم هستند.

 

مراحل مختلف دیوار چینی با بلوک سیمانی چگونه انجام می‌شوند؟

 

برای شروع کار دیوار چینی با بلوک، مهم‌ترین و اولین کار این است که پی‌ ریزی شود. در گام نخست با استفاده از سنگ برای دیوار، پی مناسب را آماده می‌کنیم. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید صورت گیرد تا دیوارهای بلوک مستحکم قرار گیرند، پی ریزی مناسب و با دوام است. برای نگه داشتن دیوارهای بلوکی که با بلوک سبک کار می‌شوند، پی ریزی از مهم‌ترین فرآیندهای ساخت و ساز است. ایمن سازی و حمایت از دیوارهای بلوک با کمک یک بتن محکم امکان پذیر است.

در هنگام بتن ریزی اغلب بخشی از قسمت بالایی پی، کمی زیر زمین قرار می‌گیرد. هنگامی که دیوار چینی به طور کامل انجام شد، اغلب پی ساختمان به طور کامل پنهان می‌شود. پی در زیر زمین قرار می‌گیرد و وظیفه آن انتقال دادن بارهای ساختاری از ساختمان به خاک است. پی ریزی بتن در زیر زمین در عمق انجام می‌شود، این کار باعث می‌شود که از رسیدن آسیب‌های ناشی از یخ زدگی، به ساختمان جلوگیری شود.

قبل از انجام دیوار چینی باید اطمینان حاصل شود که پی تراز باشد، این کار برای این است که دیوار بلوکی در نزدیک خط وسط چیده شود.  منطقه زیر دیوار باید چند اینچ زیر خط سرما حفر شود، خط سرما در عمقی وجود دارد که در زمستان خاک آنجا بر اثر سرما یخ نمی‌زند. یکی از مصالحی که در این مواقع استفاده می‌شود میلگرد است. استفاده از میلگرد در پی باعث می‌شود که نقاط ضعف و اتصالات در پی ریزی محدود شوند.

برای ساخت پی دیوار، در صورت چیدن هفت ردیف بلوک، حدود بیست و چهار اینچ عرض و دوازده اینچ عمق دارد، پایه دیوار در این شرایط باید حدود سی اینچ کمتر از سطح قرار بگیرد.

بتن لازم برای ساخت پی را در میکسر و یا جعبه ملات مخلوط می‌کنیم، هم چنین می‌توانیم از بتن آماده استفاده کنیم. بتن‌های آماده به وسیله کامیون به محل پروژه تحویل داده می‌شوند. بخش بالایی پایه باید تراز باشد، قبل از این که برای چیدن دیوار اقدام کنید، باید از سفت شدن و استحکام پایه اطمینان حاصل کنید. بعد از این که بتن پایه را ریختید و مطمئن شدید به طور کامل سفت شده است، با استفاده از گچ محل مناسب برای آغاز دیوار چینی با بلوک سبک را مشخص کنید.

دیوار چینی با بلوک سبک سیمانی، بلوک دیواری لیپر

 

 

اتصال بین بلوک سبک سیمانی، بلوک دیواری لیپر

بعد از این مراحل نوبت به مرحله حفاری کردن زمین برای ساخت پی است. تمامی فرآیندهای که در این مرحله انجام می‌شوند، با توجه به اندازه فونداسیون مورد نیاز و شرایط کار، صورت می‌گیرند. در صورتی که بخواهیم در یک منطقه با آب و هوای گرم و در متراژ کوچک، دیوار بلوکی بسازیم، حفاری برای محل پی با استفاده از بیل هم قابل انجام است. در صورتی که بخواهیم در یک منطقه با شرایط آب و هوایی سرد، پی ریزی انجام دهیم، به دلیل امکان زیاد یخبندان، حفاری باید به طور عمیق و با به کارگیری تجهیزات اساسی و با کیفیت صورت گیرد. در مرحله بعد باید روی فونداسیون بتن ریزی انجام شود. گفتیم که بتن لازم برای عملیات ساخت پی، می تواند در محل پروژه با استفاده از میکسر و جعبه ملات تولید شود. علاوه بر این می‌توانیم از بتن‌های آماده که توسط کامیون تحویل داده می‌شوند نیز استفاده کنیم. بعد از این که از استحکام بتن و پی به طور کامل مطمئن شدید، می‌توانید مقدمات چیدن دیوار بلوک سیمانی را آماده شده بدانید. در گام بعدی و بعد از تشکیل فونداسیون سفت، پایه محکم و با دوام، با استفاده از خط گچی در امتداد دیواره یک خط مرجع بکشید. این خط مرجع برای این است که دیواری صاف و منظم از بلوک سبک بسازیم. بعد از همه این مراحل، اینک زمان این است که بلوک‌های سبک را بچینید، و دیوار بلوکی را بسازید. برای این کار با فاصله سه و هشت دهم اینچ، بلوک‌های سبک را روی دیوار بچینید. بین فاصله‌ای که بلوک‌ سیمانی ها از هم دارند، از بتن استفاده می‌شود تا اتصال بین بلوک‌ها صورت بگیرد. این فاصله و شکاف باید در بین بلوک‌ سیمانی ها پر شود، پر شدن این فاصله ضروری است.

برای ساخت ادامه دیوار بلوکی، روی بلوک‌ سیمانی ها بتن می‌ریزیم، بتن را با استفاده از ماله صاف می‌کنیم. با ماله سطح بتن را به خوبی صاف کنید، شکاف‌ها باید کامل پر شوند و مقدار اضافی آن باید از سطح بلوک‌ها بر‌طرف شود.

در گام بعدی روی بلوک‌ سیمانی ها یک تخته ملات یک اینچی قرار می‌دهیم، کاربرد این تخته ملات برای این است که ملات به طور یکنواخت توزیع شود.

 

با توزیع یکدست ملات بر روی بلوک‌ سبک سیمانی، دور بعدی چینش دیوار بلوکی به طور منظم انجام می‌شود. برای این که دیوار به طور منظم چیده شود، بلوک‌ سیمانی ها را برش می‌دهیم و دیوار را منظم می‌کنیم. برای برش بلوک‌های سبک از اره برقی مجهز به تیغ سنگ تراش استفاده می‌کنیم.

در دور بعدی برای آغاز دیوار چینی با بلوک سبک، از نیم بلوک استفاده می‌کنیم. استفاده از نیم بلوک باعث می‌شود که اتصالات عمودی در مسیر مستقیم اجرایی شوند. همه این مراحل که گفته شد در دورهای بعدی چینش، نیز به همین ترتیب تکرار می‌شوند. در دورهای چینش از صاف بودن دیوار اطمینان حاصل کنید. هنگامی که دیوار چینی با بلوک سیمانی سبک برای ساخت دیوارهای بلند به کار می‌رود، در هر روز بیش‌تر از شش دوره چینش استاندارد نیست. رعایت استاندارد در چینش دوره‌ها، باعث می‌شود که ملات سفت شود و از خراب شدن دیوارها جلوگیری شود. قبل از این که ملات سفت شود از چیدن دیوار خودداری کنید‌. زیرا قبل از این که ملات سفت شود، بار اضافی و وزن غیر استاندارد باعث خرابی دیوار می‌شود. در هر دوره و چینش که به سمت بالا حرکت می‌کنید، باید از تقویت کننده فلزی استفاده شود. بعد از دوره‌های سوم و چهارم در هر روز، قبل از شروع چینش دوره بعد، باید از نوارهای فلزی تقویت کننده در لای ملات استفاده کنیم. با به کار گیری میلگرد و پر کردن حفر‌ه‌ها، تقویت عمودی دیوارها صورت می‌گیرد و مقاومت جانبی ردیف‌های بلوک سیمانی زیاد می‌شود. قبل از این که ملات سفت شود، اتصالات را تمام کنید. با توجه به این که اندازه پروژه چقدر است و سرعت چینش دیوار چه میزان است، باید به طور دوره‌ای اتصالات بین بلوک‌های سیمانی صاف شوند. در ردیف‌های آخر در هنگامی که دیوار بلوکی به انتها می‌رسد، باید از بلوک‌های مخصوص استفاده کنیم. این بلوک‌ها به بلوک‌ درپوش معروف هستند. پوشش ملات و دیوار باید صاف و یکنواخت باشد.

 

 

نکات مهم در رابطه با دیوار چینی با بلوک سبک:

 

در دیوار چینی با بلوک سبک، مجموعه‌ای از ضوابط باید رعایت شود که استاندارد چینش دیوار رعایت شود. در ادامه مطلب این نکات مهم را بررسی می‌کنیم.

در چینش بلوک‌ها و اجرایی کردن دوره‌های دیوار چینی با بلوک، در هر دوره و اجرایی کردن هر ردیف، از تراز بلوک‌ سبک ها مطمئن شوید. بعد از جایگذاری بلوک سیمانی و ریختن ملات و سفت شدن بتن، از تکان دادن دیوار خودداری کنید. قبل از این که بلوک‌ها را برای چینش دیوار مورد استفاده قرار دهیم، باید آن‌ها را خیس کنیم. با خیس کردن بلوک سیمانی، آب موجود در ترکیب ملات توسط بلوک جذب نمی‌شود.

از دیگر نکات مهم که باید حین اجرایی کردن دیوار بلوکی رعایت شود، استفاده از ملات سیمان و ماسه است. برای چینش دیوار بلوکی ملات سیمان و ماسه، باعث ایجاد چسبندگی مناسب و مطلوب بین بلوک‌ها می‌شود. در تولید بلوک نیز از سیمان استفاده می‌شود، همین موضوع باعث می‌شود که ملات سیمان و ماسه، باعث ایجاد اتصال مطلوب شود.

بعد از اتمام دیوار چینی و یا توقف کوتاه مدت کار، بلوک‌ها باید از گرمای زیاد و سرمای بیش از حد محافظت شوند.

دیوار چینی با بلوک سبک در داخل ساختمان نیز انجام می‌شود. برای اجرایی کردن دیوار بلوکی با بلوک سبک در داخل ساختمان، اگر استاندارد‌های لازم رعایت شوند، دیوار یکدست بدون پستی و بلندی به وجود خواهد آمد. نداشتن برجستگی در دیوار بلوکی بخش‌های داخلی ساختمان، باعث می‌شود که در هنگام گچ‌کاری نیازی به استفاده از گچ خاک نباشد. در این صورت گچ کاری به طور مستقیم قابل انجام است. برای این که اتصال بلوک‌ها به ملات به درستی انجام شود، اغلب بین سه تا پنج روز باید هر روز به طور مرتب، یک بار یا بیش‌تر به دیوار آب بریزیم.

 

 

انواع بلوک‌ سبک و مزایای به کارگیری آن‌ها:

 

برای این که عملیات دیوار چینی با بلوک سبک به طور موفقیت آمیزی انجام شود، آگاهی از انواع بلوک سبک از ضروریات است. استفاده از بلوک سبک سیمانی به کم شدن وزن ساختمان کمک می‌کند. هر چه وزن سازه‌ها و ساختمان کم‌تر باشد، مقاومت آن در مقابل حوادثی چون زلزله افزایش می‌یابد.

 

 

دیگر نکات مثبت به کارگیری بلوک سبک

 

  • سرعت اجرایی شدن دیوار

  • کاهش هزینه‌های ساخت دیوار

  • افزایش طول عمر سازه‌ها و ساختمان

  • حفظ ذخایر و منابع مصرفی در پروژه‌های ساختمان سازی

  • کاهش خطر سقوط دیوارها و واژگونی ساختمان

علاوه بر این موارد مزیت‌های فراوان دیگری هستند، که استفاده از بلوک سبک به ارمغان می‌آورد. به این دلیل که بلوک سیمانی سبک در مقایسه با آجر، خشت و مصالح دیگر وزن کم‌تری دارد، از بهترین مصالح برای سبک سازی ساختمان است.

 

 انواع بلوک‌های سبک

 

  • بلوک سبکدانه

  • بلوک گازی

 

برای ساخت بلوک‌های سبکدانه از پوکه صنعتی و پوکه معدنی و سیمان استفاده می‌شود. هر یک از بلوک‌های سبکدانه با توجه به این که در ترکیب آن‌ها از چه موادی استفاده می‌شود، خواص و ویژگی‌های مختلف دارند. در ادامه به معرفی مختصر این بلوک‌های سبک می‌پردازیم.

 

بلوک لیپر:

این بلوک سبک از گروه بلوک‌های سبکدانه است. برای تولید این بلوک سبک از دانه سیمان، پرلیت صنعتی، دانه اسکوریا و پومیس، الیاف پلی پروپیلن، آب و سایر افزودنی‌ها استفاده می‌شود.

پرلیت صنعتی که برای ساخت بلوک سیمانی سبک لیپر مورد استفاده قرار می‌گیرد، هشتمین ماده عایق است. استفاده از الیاف پلی پروپیلن باعث افزایش مقاومت، پیشگیری از خرد شدن بلوک سبک سیمانی می‌شود. با مطالعه مشخصات فنی بلوک سیمانی سبک لیپر با ویژگی های این بلوک سبک بیشتر آشنا می شوید.

 

 

 

 

بلوک لیکا:

بلوک لیکا یک بلوک سبکدانه است، برای تولید این بلوک از پوکه صنعتی لیکا استفاده می‌شود. دانه لیکا در واقع دانه رس است که با روش ویژه منبسط می‌شود. از دانه لیکا در صنعت ساخت و ساز، طرح‌های کشاورزی، پروژه‌های عمرانی، محیط زیست و راه‌سازی استفاده می‌شود.

 

بلوک گازی:

بلوک Aac و بلوک هبلکس از جمله بلوک‌های گازی هستند. در هنگام تولید این نوع بلوک‌ها یک سری واکنش شیمیایی صورت می‌گیرد، در نتیجه این واکنش‌ها حباب‌های گاز تولید می‌شوند. این حباب‌های تولید شده باعث می‌شوند وزن بلوک‌ گازی مثل بلوک هبلکس کم شود.

 

captcha